woensdag 6 februari 2013

De lekkerder bestaat niet appeltaart!

Zitten jullie goed?
Dit is een recept waar ik bij zweer. Deze taart heb ik in december voor het eerst gemaakt en iedereen die ik dwong om te proeven was gelijk verkocht.
Ik hoop dat jullie nu zitten te springen, zo zat ik namelijk wel op mijn stoel na het eten van mijn eerste stukje.

Deze taart heet (ja, echt waar): de lekkerder bestaat niet appeltaart.
De verwachting ligt dus al hoog, maar deze taart gaat je niet teleurstellen, tenzij je niet van appeltaart houd. 
Het recept is overigens niet van mezelf, zover ben ik nog niet. Het is een recept van Hilda Huiskamp uit Neede die er in 2006 een reis mee naar Amerika won. Ik leg de lat nu nog hoger, dat snap ik!

De nodige ingrediënten voor het deeg:
250 gram bloem
een zakje bakpoeder (gewoon te vinden bij de bak producten in de supermarkt)
1 ei
125 gram suiker
150 gram boter (zacht, maar niet gesmolten)

De nodige ingrediënten voor de vulling:
5 goudreinetten (met een gewicht van 1000-1025 gram)
125 gram suiker
1 pakje vanille kookpudding van Dr. Oetker
1 zakje vanillesuiker
750 ml slagroom (dus 3 plastic bekertjes slagroom)

Het is een hele waslijst, I know, maar qua prijs valt het reuze mee en het is zeker de moeite waard!

Ook heb je een springvorm nodig, maar dat lijkt me meer dan logisch, waar wil je anders je taart in maken .. zelf gebruik ik meestal een vierkante met ronde hoeken. Waarom? Omdat het eens wat anders is dan een ronde vorm, waar de traditionele appeltaart altijd in gebakken word. Tijd voor wat anders dus! 


Dit betekent uiteraard niet dat het moet, als je een ronde vorm mooier vind bak je de taart daarin. Whatever makes you happy!
Pak de bloem, bakpoeder, suiker boter en het ei en kneed dat samen tot een soepel deeg in ongeveer 10 minuten. Als je nou een mixer hebt met deeghaak ben je snel klaar en hoef je letterlijk je handen niet vies te maken.
Vet je springvorm even in, daarna mag je het deeg erin duwen, zorg dat je een lekkere dikke rand deeg hebt, dan is de korst straks extra knapperig en op elk plekje moet een gelijke laag deeg zitten. Zet hem hierna in de koelkast, zodat het deeg wat steviger kan worden.

Ondertussen zet je de oven aan en verwarm je die voor op 175/180c.

Nu mag je de appels gaan schillen en snijden over de hele lengte, dus niet in kleine stukjes, maar in partjes. Zet de appels even apart, die heb je zo pas weer nodig.
Nu gaan we verder met de vanille kookpudding. Gebruik het hele pakje puddingpoeder, de suiker, vanillesuiker en 150 ml slagroom. Roer dit door elkaar en zorg dat alle klontjes eruit zijn. Haal je springvorm met deeg uit de koelkast en doe de appels erin, dit mag of heel netjes op een rijtje of gewoon in één keer erin gooien, whatever makes you happy. Kook de rest van de slagroom (600 ml) in een pan, ondertussen goed doorroeren en niet aan laten branden. Eenmaal aan de kook haal je de pan van het vuur af en doe je de kookpudding mix die je net bereid hebt er doorheen. Zet de pan weer terug op het vuur en blijf roeren totdat je vanzelf merkt dat het wat moeizamer gaat en de pudding dikker word. 
Giet de pudding in de springvorm over de appels heen en probeer alles te bedekken.
Zet de taart in de oven en zet de timer op 70 minuten.

TIP: doordat de taart een lange baktijd heeft, kijk af en toe even of 'ie niet te bruin word, zo ja doe er wat aluminiumfolie overheen, probleem opgelost!

Laat je taart nog 5 minuten in de oven staan nadat je timer is afgegaan, met het deurtje open. Heb je een oven waarbij dat niet kan, geen zorgen je taart word niet verpest als het niet kan.
Daarna laat je de taart buiten de oven afkoelen, maar nog wel in de springvorm. 
Jullie zijn bijna klaar, als de taart helemaal is afgekoeld zet je hem in de koelkast, zodat de pudding op kan stijven. 

Deze taart kun je dus beter een dag van tevoren maken, want er gaat nou eenmaal wat tijd in zitten voordat je er daadwerkelijk van kan genieten. Maar genieten, dat zul je. Believe me!




Stel dat je benieuwd bent, ga de uitdaging aan, maak de taart en zeg me dan maar is dat ik ongelijk heb. Bestaat er appeltaart die nog lekkerder is?

4 opmerkingen:

  1. Ik kan dit nog nét typen voordat ik mijn vingers opeet! Hémels!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze echt niet lekker .Het verschil van smaak van de nederlanders bij deze van de belgen .Niet te vreten zeg en ik maak ze zeker nooit meer .Ze ziet er zeer mooi uit maar van smaak hm hm .
    Sorry hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk. Ik kende hem al van smulweb. Gebruik 600 ml slagroom, nml 3 kartonnetjes slagroom en deel kleine puntjes uit omdat hij zo machtig is. Belgen, Nederlanders, Portugezen, iedereen die hem bij eet vind hem heeeeeerlijk

    BeantwoordenVerwijderen